Čtyři rozměry písničkáře III – jak tvořit značku

Poslechni si o knížce Čtyři rozměry písničkáře, pokud nemáš čas to teď číst.

Branding

Budování značky, branding, je kanón a tvoje huba je koule. Hudba bez brandingu tupý kus železa. Branding může vzbudit zvědavost a získat fanoušky i bez toho, aby poslouchali tvou hudbu. Je to způsob jak budovat posluchačskou cestu (listeres path). V této části se zaměříme na základy.

1.      Pre-framing

Pre-framing je něco, co používají všichni. Je to úprava předporozumnění. Věci se mají tak, že když budete mít restauraci, kde se dělají průměrné burdery (5 z 10ti), lidem budou chutnat. Dělat průměrně dobrý burger není vůbec špatný začátek. Když vám ale někdo řekne: „V této restauraci dělají výborné burgery“, budou vám chutnat jako 7 nebo 8 z 10. Tak funguje pre-framing. Vy víte, že vám budou burgery chutnat ještě před tím, než jste je vůbec ochutnali.  Taylor Swift měla před vydáním Reputation několik review, jak skvěle je to CD. To můžeš dělat i ty!  

2.      Jak vytvořit posty na sociální sítě, aby to obráželo tvou hudbu?

Člověk si může lámat hlavu, jak vytvořit obsah na sociální sítě… a to zejména tehdy, když je třeba dobrý hudební, ale grafika mu nic neříká… pro takové lidi Evans nabízí jednoduché a velmi praktické cvičení, které obnáší tyto kroky: vyhodnoť, rozhodni se, vytvoř a zaveď.

a.      Vyhodnoť svou hudbu

Najdi si tiché místo, vytvoř si playlist, písní které teď právě nejvíc baví a rezonují tebou – takový playlist, který tě nyní nejlépe reprezentuje. Ten playlist by mít alespoň na půl hodiny. Zavři oči a poslouchej. Vžij se to své hudby coby posluchač. Nech se vést, kam tě hudba vede a piš… popisuj

  • emoce
  • místa
  • barvy
  • témata
  • koncepty
  • myšlenky
  • obrazy

Napiš nebo namaluj všechno, kam tě tvá hudba vede… popiš si to, co může cítit tvůj posluchač, když si tě pustí.

b.      Rozhodni se, co je relevantní

Když si poslechneš svůj playlist, vytvoříš si poznámky, budeš mít základní materiál pro svou kampaň na sociální sítě. Teď si znovu projdi si poznámky a proškrtej to, co nezaujme. 

c.       Vytvoř vizuální reprezentaci 

Nyní máš barvy, místa, témata, emoce, které rezonují člověkem, když poslouchá tvou hudbu. Zbývá tedy vytvořit obsah – vizualizaci tvé hudby. Vše, co vytvoříš, musí byt jednotné, včetně fontů, barev a filtrů fotek. Když to bude jednotné, bude to zapamatovatelné a lidé tě rozpoznají na první dobrou v on-line šumu Instagramu a Facebooku. 

Udělej si papír, osnovu motivů Tvého brandingu a měj to doma na stěně, abys nikdy nepostoval nic, co s tvou vizí a hodnotami nesouvisí. Závěrem bacha na meme. Jak začneš sdílet meme, algoritmus to pozná a hodí tvou stránku do jiné kategorie, než je hudba.

d.      Rozjeď to.

Jakmile budeš mít obsah, sleduj a vyhodnocuj, jak to chápou tví posluchači. Neměň obsah unáhleně. Vždy s rozmyslem, a v souladu s tvými hodnotami. I když budeš mít pocit, že tě lidi nechápou, neměň obsah unáhleně, jinak z toho bude chaos, přestane to byt jednotné a to není dobré. 

3.      Jak neprudit kámoše na fejsbíčku, že mám novou písničku…

Když budeš pořád dokola všem psát, že má nový song, bude to otravný i pro ty, co tě mají fakt rádi. Takže toto není cesta. Jak tedy na to?

V tomto ohledu je fajn mít více kanálů s obsahem a tento obsah pravidelně střídat. Můžeš mít podcast, fotky na Instagramu, Vlog, Blog nebo FB post. A toto je pravidelně střídat. Nepiš všechny posty jen a pouze o hudbě. Je to otravné. Použij všechny čtyři rozměry sebe, coby písničkáře… Piš o tom, jak žiješ, co máš rád…

Je dobré si uvědomit, dokud lidé nemají důvod poslouchat tvou hudbu, je zbytečný je k tomu tlačit k tomu, aby odebírali tvůj kanál a podobně. O hodně lepší je jim poskytnout hodnotu a zábavu předem, protože pak tě budou poslouchat. Je dobré pamatoval na to, že pracuješ se sociálními sítěmi. A tak sdílej každý prd, co děláš. Ale v rozumné kvalitě a v souladu s hodnotami a vizí tvé hudby. Pokud si odpovíš ANO na dvě ze tří otázek níže, můžeš sdílet:

  • Sdílíš to, co odpovídá tvým hodnotám, které chceš komunikovat? 
  • Navazuje to vztah k tvé hudbě? 
  • Je to v dostatečné kvalitě? 

Nicméně, v době sociálních sítí, můžeš vždy sdílet věci tipu „jak, kdy, kde, proč, s kým“ a tak. Ačkoli se to možná zdá nudné, tak není. Lidi můžou navazovat kontakt a vztah s tebou právě přes tyto posty. Jen nesdílej meme, protože to algoritmus sítě vyhodnotí a stránku zařadí do kategorie, kam nechceš patřit.

Je dobré mít různost v obsahu, jak jsme si už řekli dříve. Fotky na Instagramu nejsou špatné, protože ne vždy mají lidi možnost konzumovat něco se zvukem (třeba na obědě s kolegy). Není to ale vše.

Nejautentičtější je video. Tak s tebou mohou lidé nejlépe navázat spojení. Video poskytuje nejlépe zkušenost, kdo jsi, co děláš a kým jsi. Problém s videem je ten, že se na něm lidi stydí… ale není pro to důvod. Protože dokonalý věci jsou umělý a lidi to poznají. Ale protože jsme jen lidi, kde každý ví, jak moc nedokonalý je, právě nedokonalost nás přitahuje. Proto je nanejvýš důležité, abys byl reálný. Byl sám sebou, protože právě toto lidi hledají v dokonale vyumělkovaném světě, kde se chtějí všichni tvářit bezchybně.

Takže? Začni. Teď. Začni, jinak nezačneš nikdy.

4.      Sdílej dostatečnou kvalitu

Téma kvality nemám rád, protože mě osobně to akorát blokuje. Nicméně je to důležité téma a protož bych chtěl zopakovat přístup, již řečený dříve, že nejlepší přístup sebehodnocení je v tom, že chci být zítra lepší, než jsem dnes. A to bez ohledu na to, kde jsem teď!

Na podcastu dělej vždy master, aby to mělo správnou hlasitost. Standart na stream je

-14dB LUFS, -1dB true peak. Hi-pass filter dělá divy a trocha komprese nikdy neškodí.

Video – standard je 16:9. Pohlídej světlo. Samozřejmě, že každém tutoriálu mají softboxy, ale zjistil, že docela stačí 20W LED žárovka v lampičce, otočená do stropu. Další krok je objektiv s nízkou clonou, to udělá hodně. Udělej něco zajímavého na začátku v prvních vteřinách (kytara s dvěma krky apod.). Hlasitost zvuku – stejně jako na podcastu, hi-pass filter, trocha komprese a hlavně master na správnou hlasitost. Délka tak akorát… Hodně lidí na Instgramu jede vertikální video. Dost editorů umožňuje vertikální export, takže můžeš dát na Insta třeba alespoň ukázku a link do BIO. Poslední věc – když máš víc obsahových linií, tak je odděluj (demu říkej demo, pokud máš nějaký šílený humor, dej lidem šanci rozlišit, že toto nemyslíš vážně, ale že je to vtip; vlog pojmenuj „vlog“ atp.). Nakonec, porovnej si videa, co sdílí tvoje „konkurence“, a zkus to udělat na stejně kvalitě jako oni, pokud to jde. 

Fotky – pokud máš, dělej na zrcadlovku. Vytvoř si filtr, který používáš pořád dokola, aby ses oddělil v on-line šumu. Když budou tvé fotky v jednom stylu, lidi si to spojí s tebou snáze, než když to bude „každej pes, jiná ves“. Není špatné přidávat do fotek text, protože pak mají lidi co sdílet.

Dočasný obsah může mít nižší kvalitu, ale i zde by to mělo být v souladu s hodnotami, co chceš komunikovat.

5.      Další rady pro sociální sítě

Pokud se najde stránka, která sdílí tvůj obsah, komunikuj s lidmi co, to dávají like nebo komentují. Dávej si je do přátel, poděkuji jim, bav se s nimi. Rozhodně je netlač, aby si něco koupili, odebírali ti kanál, nebo podobně. Protože na to teď ještě není doba. Když budeš tlačit, akorát tě bloknou.

Používej #hashtagy. Je to fajn způsob, jak tě lidi můžou najít. 

Ptej se lidé, co odebírají tvůj obsah, co by je zajímalo, dávej otázky. Vyvolávej interakci. 

6.      Vždy mysli na back-up!

Jakkoli je naše doba fantastická, že můžeš sebe sama propagovat de fatco zadax, má to to své limity a stinné stránky. Algoritmy se můžou změnit přes noc. Tvojí vymazlenou stránku s tisíci followerů můžou smazat a podobně. Fakt, že algoritmy se mění pres noc, může znamenat velký problém, jakmile Fesbíček z nějakého důvodu např. odstřihne stránky muzikantu. 

Proto měj vždy plán B – třeba mail list. Champ mail může mít každý, stejně jako GoogleGroups. Měj více platform, více přístupových bodu. Bud přítomný na vice sociálních sítích. 

Pokud se ti to zdá náročné, už existují systémy, kde jde zpravovat obsah více sítí z jednoho místa. Zkus pohledat „Social media scheduler“.

Branding – shrnutí.

Branding je jako rozdělávaní ohně. Musíš dat dřívka k sobě a dlouho šudlat, aby ti to dřevo nevystydlo, ale chytlo to. Není to sprint, ale spíš je to výdrži. Někdy budeš unaveny, je třeba vydržet. 

A hlavně, když ucítíš kouř, je to fajn, ale nefoukej silně, ať nesfoukneš to, co se právě rodí. V první řadě se zajímej o lidi samotné a nic jim netlač, jinak oheň nerozděláš, ale zabiješ to. Nakonec, zkoušej, neupínej se na jednu šanci. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *