Čtyři rozměry písničkáře IV: rozměr Životní styl

Rozměr „životní styl“ lepí dohromady vše, co již zaznělo. Životní styl odpovídá na otázku, proč lidi obecně kupují věci a tedy i hudbu… a z toho poznání se snaží vytěžit maximum pro písničkáře.

Poslechni si podcats, pokud nemáš čas to teď číst 🙂

Takže proč lidi kupují věci?!?

  • Nike utrácí hrozne prachů za reklamu na boty, takže když si je koupíš, kupuješ si vlastně společensky status… Každý kdo má Nike boty se řadí do určité společenské vrstvy.
  • Řidic BMW dost možná ani nezná všechny pitomosti, které jeho auto umí. Vlastnit BMW mu důležitost a společenský status. 
  • Kdo poslouchá hudbu, která v něm rezonuje, rád si koupí merch nebo hadry, aby se ztotožnil s interpretem, protože mu to dává jiné sebevědomí.

Rozměr „životní styl“ rozebírá to, proč si lidi koupi tvoje triko a nosí ho. Proč se k tobě chtějí hlásit… Lidi totiž nekupují (neposlouchají hudbu) nutně proto, že je kvalitní, ale protože jim to pomáhá něco cítit. Pomáháš jim vyslovit to, co v nich také rezonuje. A na to, příteli, stačí 3 akordy. 

1.      Tvůj životní styl – pravidelně šetři. 

Čas od času se naskytne příležitost, co se nebude opakovat, ale když nemáš ani korunu, nemůžeš reagovat. Já dostal možnost natočit EPéčko za pár tisíc korun… a neměl jsem je. Tehdy mi naštěstí pomohla rodina. Kdyby se to nestalo, neměl bych dneska album.

            Účet vedený zdarma, třeba u FIO, není problém založit. Tak můžeš něco ušetřit, posílat si tam pár stovek měsíčně a mít peníze na to, když se naskytne výhodná koupě, nebo možnost posunout se v před. Může jít o cokoli – vzdělání, gear, možnost natočíš single nebo klip. Pokud se ti zdá spoření jak nemožné, že nemáš co odložit, možná je na čase dát hudbě vyšší prioritu a neutrácet za kraviny. Taky je dobré mít seznam priorit (wishlist), aby člověk nekupoval hned cokoli, co vidí, ale vlastně to nepotřebuje. Je totiž velký rozdíl mezi tím, co chceme a co potřebujeme doopravdy.

Já, stejně asi jako hodně dalších hobby makers, neutrácím za reklamu. Člověk natočí CD, ale promo si nezaplatí… Evans doporučuje přemýšlet o hudbě víc jako o businessu, protože je třeba investovat, jinak se o tobě nikdo nedozví.

2.      Tvůj životní styl – Poklad nenajdeš bez mapy.

Autor knihy si udělal anketu mezi hudebníky: co je motivuje a drží u muziky. Pokud již neuspěli, co byl důvod? Zjištěním bylo to, že tu byla totální absence plánu. Nebyl cíl, nebyl směr, nebyly žádné mezikroky.

Pokud nevíš, co je tvůj sen a cíl, těžko tam dojdeš. Protože je fajn mít zodpovězenou to personalistické klišé „Kdo se vidíte za pět let, pane Faldyno?“. Když není vize a cíl, vede to k prokrastinaci a snění o věcech, na místo toho, aby se plány uskutečňovali.

Když si člověk položí otázku, kde chce za pět let být, měl by být konkrétní a realistiský. Nemá smysl mířit příliš vysoko, ale je třeba zohlednit situaci rodiny, práce atp.  Cíl by měl být měřitelný. Tj. vydat jedno album, podat 1000 kopií, dělat předskokana třem umělcům atp. 

Cíl je třeba naporcovat na kolečka jako salám. Pět let rozdělit na roky, roky na měsíce, měsíce na týdny, týdny na dny. Prodal 1000 vydání alba za rok, znamená to prodat 20 alb za týden. Není to málo, ale není to ani zase tolik. Podobně je se dá rozsekat každý cíl. Říká se tomu reverzní inženýrství. Nakonec si to rozplánuj, abys měl představu, jestli tvůj autobus jménem „Vize“, dojede někdy do cíle, jestli má zpoždění nebo naopak jede rychleji.

3.      Každý den jsi o krok blíže cíli

Když máš plán, je to fajn. Teď je otázka, jak to celé udržet v chodu. Aby se člověk vyhnul prokrastinaci, potřebuje dvojí: plán a motivaci.

Častá chyba je chtít vybudovat impérium přes noc. Znamená to udělat změnu nebo akci, kde chceš skočit o 10 kroků dopředu. Problém je, že to nefunguje. Snažit se udělat velkou akci nese riziko neúspěchu a také strach, že je to moc velké a že to nezvládnu. Proto se nesnaž o úspěch přes noc. Buď trpělivý.

O dost lepší cesta je si naplánovat na každý další den tři nebo pšt věcí, jak chci posunout své písničkářství vpřed. Jeden nebo dva úkoly si dáš jako prioritu, které chceš určitě stihnout a udělat. Ty zbylé dva – tři úkoly, jsou fajn taky zvládnout, ale je nevadí, když se neudělají. Všechno si piš na papír, měj to na očích a odškrtávej. Dělá to dobře psychice a motivaci.

Tento spůsob práce brání vyhoření. Pokud chceš vybudovat něco od nuly, nemůžeš sprintovat. Toto je maraton, dlouhá trať. A ty nevyhraješ, když budeš chvátat. Vyhraješ pouze když nezpomalíš. Pouze tak doběhneš do cíle…  

Další den si udělej 5 minut zhodnocení, raduj se z toho co se povedlo a plánuj, co dál. Takovým způsobem uvidíš růst sebe a svého snu a bude se to nabalovat jakou sněhová koule.  

4.      Tří-větový nadhoz (three senctence pitch)

To, že komunikace na sociálních sítích je specifická, každý asi postřehl. Na to, abys získal pozornost člověka, máš několik málo sekund. Marketinkoví experti používají metodu „elevator pitch“  (nadhoz u výtahu), kde musíš říct do chceš, než projede výtah s lidmi kolem. Komunikace tohoto typu sebou dvě rizika: že nezaujmeš a že budeš nepochopen. Potřebuješ tedy komunikovat tři věty, které jsou zajímavé a komunikují jasně tvůj obsah.

Nejlepší struktura tří-větového nadhozu je tato: 1) jo, je tu problém 2) já jsem to řešení 3) a dělám to kvůli určité motivaci. Příklad: 

  1. Vím, jak se děje to či ono…
  2. No a proto jsem udělal / dělám toto…
  3. Protože bych si vážně přál následující…

Taková struktura nejvíc zaujme a vyvolá odezvu. Do nadhozu nepatří „follow me“ ani žádná další forma nátlaku na to, pustit si tvou hudbu. To totiž dělají všichni. Do třetí věty nedávej tlak na spolupráci (follow, clic), ale nech to otevřené. Pokud chceš jít dál, zkrať svůj tří-větový nadhoz na tři slova. Takto to dělají velké společnosti a tato hesla s mini lidi spojují.

  • Nike: „Just do it“
  • BOSCH: „Stvořeno pro život“

Tento způsob komunikace je efektivní a lidi tě nejsnáze pochopí, pokud se nad tím trochu zamyslíš a sám sobě řekneš, co chceš, aby druzí slyšeli… to je totiž základ. Když nevíš, co chceš říct, jak to můžou lidi správně pochopit?

5.      Životní styl tvého posluchače. 

Jak je už uvedeno výše, lidé nekupují věci a služby, protože je potřebují, ale proto, že se jim pomáhají se nějak cítit. Příklad: představ si voňavku. Když smrdíš, voňavka je řešení. Sice si můžeš dát i sprchu a deodorant, což stojí zlomek ceny… ale když si dáš něco od Diora, pak si teprve sekáč. Můžeš se cítit dobře, protože máš na sobě vodičku na tisíce. Můžeš se tak cítit jako ten frajer z reklamy, co běží po pláži v Karibiku… a to chceš. Chceš se cítit draze.

Samozřejmě, že je to kec. Jsi v Čechách, zavřený v bytě a všechny tvé pocity vyvolal marketing a pre-framing, co si výrobce zaplatil…  Ale ta myšlenka je v tom, že se s výrobkem neprodává pouze produkt samotný, ale i life-style s ním spojený. Voňavka Ti dává šanci cítit se jako James Bond nebo Beyonce!

Otázka je jak prodat voňavku, co je levná a nikdo ji nezná? Pokud chceš uspět, musíš pochopit problém tvého posluchačstva. V případě příkladu voňavky je problém pot a zápach a řešení je sprcha (která nic nestojí). Totéž můžeš udělat ty, pokud znáš problém / potřebu lidí, co poslouchají tvůj žánr. Co je jejich hlavní otázkou, emocí nebo náladou? Pokud toto víš, můžeš jim nabídnout sprchu přesně podle toho, co potřebují zažít. Nejde totiž tolik o to, aby se prodávala tvá hudba, ale o to, aby se lidi při jejím poslechu cítili „draze / důležitě“ a aby se při poslechu cítili jako lepší verze sebe. A když by mělo všechno selhat, nabídni vrácení peněz.

6.      Posluchačova cesta k cíli „stát se skutečný fanouškem“

„Listen path“, čili posluchačova cesta, je koncept, který Evans používá v celé knize. Je to o tom, jak lidé získávaní vztah k tvé hudbě, kde na konci cesty je tvůj posluchač tzv. true fan. True –fan je člověk, který má víc než pozitivní vztah k tvé hudbě. Je to člověk co si aktivně zjišťuje informace o tobě, dřív než jsou dostupné oficiálně apod.

Jak docílit toho, aby tě lidé takto následovali? Nikdo neví, jak spočítat své fanoušky, O většině lidí ani nevíš. Vzestup posluchačské základny je totiž jako zahrádka. Zaseješ a zaléváš. Hodně lidí ale jen zasévá, ale nezalévá. Pak se stane, že vydáš album a poslechne si po vydání tvoje máma a pár nejlepších přátel. 

Tvoji posluchači mají čtyři stupně závazku vůči tobě. Podle toho, kde lidi na této stupnici jsou, tak s nimi musíš jednat:

  • Cold / studený posluchač. Ví o tobě, ale nezajímáš ho. Nic od tebe nechce a nekoupí, leda by to bylo zadax. V takovém případě bys ho možná začal zajímat, ale nic žhavého v tom nebude.
  • Zvědavý posluchač. Viděl tě na Instagramu, něco ho zaujalo, ale nemá s tebou žádné silnější spojení. Přihlásí se ti třeba i do mail listu. Když ho posuneš dál a budeš s ním pracovat, půjde dál, když ne, zůstane nebo odejde. Je třeba trpělivost a respekt.
  • Konvertita / tvůj vyznavač. Už o tobě ví dost na to, aby si tě oblíbil. Odebírá tvůj kanál, zjišťuje více…
  • True-fan. Má tě za nejvyšší prioritu. Cokoli vypustíš sdílí. Aktivně tě propaguje a šíří tvou hudbu.

Poznámka: konverze znamená akci ze strany posluchače, jako např. kliknutí na odběrové tlačítko nebo koupeni lístku. 

Obvyklé marketinkové kampaně zaměřuji na prodej samotný. To ale v hudbě není cíl. Cíl pro hudebníka je navázání dlouhodobého vztahu. V  Konverze je, když lidi odpoví na tvou žádost – koukni na video, poslechni si píseň. 

Ty čtyři úrovně jsou jako lidi na tvým koncertě v klubu. Obvykle víme o těch, co křepčí po podiem. To jsou true-fans. Ti, co sedí za nimi a poslouchají jsou konvertiti. Zajímáš je, ale život by za tebe nedali. Vzadu u stěny jsou zvědavci, už o tobě ví, ale dělají si názor. Nemají dost na to, aby s tebou vytvořili vztah. Úroveň cold posluchačů je venku před sálem na baru. Nezajímáš je.

            Kouzlo konceptu posluchačovy cesty je v tom, že tyhle čtyři skupiny existují a ty je můžeš kultivovat a posouvat lidi blíž metě „true-fan“. Je dost jedno, jak tuto myšlenku uchopíš, ale dá se s tím dělat. Problém je v tom, že málo kdo z nás vidí do temného koutu klubu, kde sedí pan zvědavý. Takže úplně nevíš, kdo tvoji potencionální posluchači jsou a kde je hledat…

7.      jak najit kompatibilní posluchače?

Nabízí se zajímavý tip. Pokud máš člověk, co sdílí tvé posty, koukni na jeho profil a zjisti o něm maximum. Co dělá, jak je starý, na co kouká, jaké má rad barvy. Kam chodí jist… Pokud je takových lidí víc, jakmile najdeš něco, co se opakuje, pak jsi vyhrál.

Udělej vyhodnocení všeho, co se opakuje, a namaluj si jakéhosi souhrnného fanouška – kluka a holku. To je ideální tvůj posluchač. Takový tě bude pravděpodobně poslouchat. Když toto uděláš, zeptej se sám sebe, kde takového člověka najdeš? Na jaké sítí, v jaké restauraci, na jakém místě? Pak tam vyraz J A po cestě nepřestávej hledat skryte hrozby mezi tebou a tvými posluchači. Když tě něco napadne, nepřestávej to odstraňovat.

8.      Proč napsal Evans kninu a co prodává?

Evans, coby autor knihy vytvořil stránky listenpages.com, kde se dá publikum hledat a třídit ho do skupin. S každou skupinou se pak zachází jinak. Ono totiž konverze (něco koupit nebo odebírat kanál) je celkem závazek a lidi se ptají …proč bych to měl dělat?

Je lepší nechat lidi, aby hledali tebe. Nechtěj, aby ti lidi klikali na kanál. Pozvi se do něčího podcastu nebo si nech udělat recenzi alba v online magazínu. Lidi se o tobě dozví způsobem, který na ně nevyvíjí nátlak.

            Z toho co jsem pochopil, na listenpages.com může testovat publikum. Můžeš jim posílat různé druhy kampaní a sledovat kdo se chytí a na to.

  • Low level commitment strategy (LLCS) je po cold posluchače.
  • Middle level commitment strategy (MLCS) je zaměřená na lidi, co už trošku ví. Třeba „hele, nabízím slevu na lupeny, CD – to funguje na cold fans a mírně zvědavé. 
  • High level commitment strategy (HLCS) – nabídneš VIP balík dosud nezveřejněných nahrávek atp. To ocení fajnšmerk, co si tě již oblíbil.  

Důležité je rozumět tomu, co se děje. Když uděláš kampaň a se to podělá, to neklesej na mysli. Ber to jako průzkum. Když nezaberou 2 – 3 HLCS, znamená to prostě, že nemáš žádné true fajn, takže musíš komunikovat jinak… Ubereš a zjistíš, že máš v publiku pár zvědavců, které můžeš posunout dál po listen-path… a tak dále…

A třeba se jednou (i mě) povede, že si moje CD poslechne nejen moje máma J Good luck, brothers and sisters!

Čtyři rozměry písničkáře III – jak tvořit značku

Poslechni si o knížce Čtyři rozměry písničkáře, pokud nemáš čas to teď číst.

Branding

Budování značky, branding, je kanón a tvoje huba je koule. Hudba bez brandingu tupý kus železa. Branding může vzbudit zvědavost a získat fanoušky i bez toho, aby poslouchali tvou hudbu. Je to způsob jak budovat posluchačskou cestu (listeres path). V této části se zaměříme na základy.

1.      Pre-framing

Pre-framing je něco, co používají všichni. Je to úprava předporozumnění. Věci se mají tak, že když budete mít restauraci, kde se dělají průměrné burdery (5 z 10ti), lidem budou chutnat. Dělat průměrně dobrý burger není vůbec špatný začátek. Když vám ale někdo řekne: „V této restauraci dělají výborné burgery“, budou vám chutnat jako 7 nebo 8 z 10. Tak funguje pre-framing. Vy víte, že vám budou burgery chutnat ještě před tím, než jste je vůbec ochutnali.  Taylor Swift měla před vydáním Reputation několik review, jak skvěle je to CD. To můžeš dělat i ty!  

2.      Jak vytvořit posty na sociální sítě, aby to obráželo tvou hudbu?

Člověk si může lámat hlavu, jak vytvořit obsah na sociální sítě… a to zejména tehdy, když je třeba dobrý hudební, ale grafika mu nic neříká… pro takové lidi Evans nabízí jednoduché a velmi praktické cvičení, které obnáší tyto kroky: vyhodnoť, rozhodni se, vytvoř a zaveď.

a.      Vyhodnoť svou hudbu

Najdi si tiché místo, vytvoř si playlist, písní které teď právě nejvíc baví a rezonují tebou – takový playlist, který tě nyní nejlépe reprezentuje. Ten playlist by mít alespoň na půl hodiny. Zavři oči a poslouchej. Vžij se to své hudby coby posluchač. Nech se vést, kam tě hudba vede a piš… popisuj

  • emoce
  • místa
  • barvy
  • témata
  • koncepty
  • myšlenky
  • obrazy

Napiš nebo namaluj všechno, kam tě tvá hudba vede… popiš si to, co může cítit tvůj posluchač, když si tě pustí.

b.      Rozhodni se, co je relevantní

Když si poslechneš svůj playlist, vytvoříš si poznámky, budeš mít základní materiál pro svou kampaň na sociální sítě. Teď si znovu projdi si poznámky a proškrtej to, co nezaujme. 

c.       Vytvoř vizuální reprezentaci 

Nyní máš barvy, místa, témata, emoce, které rezonují člověkem, když poslouchá tvou hudbu. Zbývá tedy vytvořit obsah – vizualizaci tvé hudby. Vše, co vytvoříš, musí byt jednotné, včetně fontů, barev a filtrů fotek. Když to bude jednotné, bude to zapamatovatelné a lidé tě rozpoznají na první dobrou v on-line šumu Instagramu a Facebooku. 

Udělej si papír, osnovu motivů Tvého brandingu a měj to doma na stěně, abys nikdy nepostoval nic, co s tvou vizí a hodnotami nesouvisí. Závěrem bacha na meme. Jak začneš sdílet meme, algoritmus to pozná a hodí tvou stránku do jiné kategorie, než je hudba.

d.      Rozjeď to.

Jakmile budeš mít obsah, sleduj a vyhodnocuj, jak to chápou tví posluchači. Neměň obsah unáhleně. Vždy s rozmyslem, a v souladu s tvými hodnotami. I když budeš mít pocit, že tě lidi nechápou, neměň obsah unáhleně, jinak z toho bude chaos, přestane to byt jednotné a to není dobré. 

3.      Jak neprudit kámoše na fejsbíčku, že mám novou písničku…

Když budeš pořád dokola všem psát, že má nový song, bude to otravný i pro ty, co tě mají fakt rádi. Takže toto není cesta. Jak tedy na to?

V tomto ohledu je fajn mít více kanálů s obsahem a tento obsah pravidelně střídat. Můžeš mít podcast, fotky na Instagramu, Vlog, Blog nebo FB post. A toto je pravidelně střídat. Nepiš všechny posty jen a pouze o hudbě. Je to otravné. Použij všechny čtyři rozměry sebe, coby písničkáře… Piš o tom, jak žiješ, co máš rád…

Je dobré si uvědomit, dokud lidé nemají důvod poslouchat tvou hudbu, je zbytečný je k tomu tlačit k tomu, aby odebírali tvůj kanál a podobně. O hodně lepší je jim poskytnout hodnotu a zábavu předem, protože pak tě budou poslouchat. Je dobré pamatoval na to, že pracuješ se sociálními sítěmi. A tak sdílej každý prd, co děláš. Ale v rozumné kvalitě a v souladu s hodnotami a vizí tvé hudby. Pokud si odpovíš ANO na dvě ze tří otázek níže, můžeš sdílet:

  • Sdílíš to, co odpovídá tvým hodnotám, které chceš komunikovat? 
  • Navazuje to vztah k tvé hudbě? 
  • Je to v dostatečné kvalitě? 

Nicméně, v době sociálních sítí, můžeš vždy sdílet věci tipu „jak, kdy, kde, proč, s kým“ a tak. Ačkoli se to možná zdá nudné, tak není. Lidi můžou navazovat kontakt a vztah s tebou právě přes tyto posty. Jen nesdílej meme, protože to algoritmus sítě vyhodnotí a stránku zařadí do kategorie, kam nechceš patřit.

Je dobré mít různost v obsahu, jak jsme si už řekli dříve. Fotky na Instagramu nejsou špatné, protože ne vždy mají lidi možnost konzumovat něco se zvukem (třeba na obědě s kolegy). Není to ale vše.

Nejautentičtější je video. Tak s tebou mohou lidé nejlépe navázat spojení. Video poskytuje nejlépe zkušenost, kdo jsi, co děláš a kým jsi. Problém s videem je ten, že se na něm lidi stydí… ale není pro to důvod. Protože dokonalý věci jsou umělý a lidi to poznají. Ale protože jsme jen lidi, kde každý ví, jak moc nedokonalý je, právě nedokonalost nás přitahuje. Proto je nanejvýš důležité, abys byl reálný. Byl sám sebou, protože právě toto lidi hledají v dokonale vyumělkovaném světě, kde se chtějí všichni tvářit bezchybně.

Takže? Začni. Teď. Začni, jinak nezačneš nikdy.

4.      Sdílej dostatečnou kvalitu

Téma kvality nemám rád, protože mě osobně to akorát blokuje. Nicméně je to důležité téma a protož bych chtěl zopakovat přístup, již řečený dříve, že nejlepší přístup sebehodnocení je v tom, že chci být zítra lepší, než jsem dnes. A to bez ohledu na to, kde jsem teď!

Na podcastu dělej vždy master, aby to mělo správnou hlasitost. Standart na stream je

-14dB LUFS, -1dB true peak. Hi-pass filter dělá divy a trocha komprese nikdy neškodí.

Video – standard je 16:9. Pohlídej světlo. Samozřejmě, že každém tutoriálu mají softboxy, ale zjistil, že docela stačí 20W LED žárovka v lampičce, otočená do stropu. Další krok je objektiv s nízkou clonou, to udělá hodně. Udělej něco zajímavého na začátku v prvních vteřinách (kytara s dvěma krky apod.). Hlasitost zvuku – stejně jako na podcastu, hi-pass filter, trocha komprese a hlavně master na správnou hlasitost. Délka tak akorát… Hodně lidí na Instgramu jede vertikální video. Dost editorů umožňuje vertikální export, takže můžeš dát na Insta třeba alespoň ukázku a link do BIO. Poslední věc – když máš víc obsahových linií, tak je odděluj (demu říkej demo, pokud máš nějaký šílený humor, dej lidem šanci rozlišit, že toto nemyslíš vážně, ale že je to vtip; vlog pojmenuj „vlog“ atp.). Nakonec, porovnej si videa, co sdílí tvoje „konkurence“, a zkus to udělat na stejně kvalitě jako oni, pokud to jde. 

Fotky – pokud máš, dělej na zrcadlovku. Vytvoř si filtr, který používáš pořád dokola, aby ses oddělil v on-line šumu. Když budou tvé fotky v jednom stylu, lidi si to spojí s tebou snáze, než když to bude „každej pes, jiná ves“. Není špatné přidávat do fotek text, protože pak mají lidi co sdílet.

Dočasný obsah může mít nižší kvalitu, ale i zde by to mělo být v souladu s hodnotami, co chceš komunikovat.

5.      Další rady pro sociální sítě

Pokud se najde stránka, která sdílí tvůj obsah, komunikuj s lidmi co, to dávají like nebo komentují. Dávej si je do přátel, poděkuji jim, bav se s nimi. Rozhodně je netlač, aby si něco koupili, odebírali ti kanál, nebo podobně. Protože na to teď ještě není doba. Když budeš tlačit, akorát tě bloknou.

Používej #hashtagy. Je to fajn způsob, jak tě lidi můžou najít. 

Ptej se lidé, co odebírají tvůj obsah, co by je zajímalo, dávej otázky. Vyvolávej interakci. 

6.      Vždy mysli na back-up!

Jakkoli je naše doba fantastická, že můžeš sebe sama propagovat de fatco zadax, má to to své limity a stinné stránky. Algoritmy se můžou změnit přes noc. Tvojí vymazlenou stránku s tisíci followerů můžou smazat a podobně. Fakt, že algoritmy se mění pres noc, může znamenat velký problém, jakmile Fesbíček z nějakého důvodu např. odstřihne stránky muzikantu. 

Proto měj vždy plán B – třeba mail list. Champ mail může mít každý, stejně jako GoogleGroups. Měj více platform, více přístupových bodu. Bud přítomný na vice sociálních sítích. 

Pokud se ti to zdá náročné, už existují systémy, kde jde zpravovat obsah více sítí z jednoho místa. Zkus pohledat „Social media scheduler“.

Branding – shrnutí.

Branding je jako rozdělávaní ohně. Musíš dat dřívka k sobě a dlouho šudlat, aby ti to dřevo nevystydlo, ale chytlo to. Není to sprint, ale spíš je to výdrži. Někdy budeš unaveny, je třeba vydržet. 

A hlavně, když ucítíš kouř, je to fajn, ale nefoukej silně, ať nesfoukneš to, co se právě rodí. V první řadě se zajímej o lidi samotné a nic jim netlač, jinak oheň nerozděláš, ale zabiješ to. Nakonec, zkoušej, neupínej se na jednu šanci. 

Čtyři rozměry písničkáře II – osobnost

Pokračujeme ve „čtení“ knížky Jason Johna Evanse s názvem Čtyři dimenze písničkáře. Tentokráte se podíváme na téma „osobnost“.

Poslechni si o knížce Čtyři rozměry písničkáře, pokud nemáš čas to teď číst.

Rozměr II: Osobnost

V první části to bylo o hudbě. To není nikomu z nás cizí… že? Umíme a děláme to nejlepší ze sebe… ale co dál? Jak může někdo ocenit tvou hudbu, když jí neslyšel? Otázka tedy zní, jak budovat posluchačskou základnu, aby o tobě lidi věděli, když děláš hudbu na nejlepší úrovni… Pokračovat ve čtení „Čtyři rozměry písničkáře II – osobnost“

Čtyři rozměry písničkáře I: Úvod + rozměr hudba

Poslechni si o knížce Čtyři rozměry písničkáře, pokud nemáš čas to teď číst.

Jako hecnul jsem se a doposlechl jsem audio knihu Jaysona Johna Evanse, v celkové délce 8hodin 4minuty a 44sekund, která se jmenuje „The 4D Songwriter – How to Dominate the New Music Industry“. Evansova kniha nabízí návod jak přestat být hráč cizích coverů, a jak prorazit se svou vlastní tvorbou. Cena je celé 3 dolary a musím říct, že to bylo zajímavé, ale taky místy dost náročné. Přemohl jsem se… kdo by nechtěl uspět jako písničkář a autor, že? Pokračovat ve čtení „Čtyři rozměry písničkáře I: Úvod + rozměr hudba“

Důmyslné umění, aneb co se do podcastu nevešlo

Pokud jste neslyšeli náš podcast, tak si můžete pustit na anchor.fm. Pokud jste si ho již pustili, tak víte, že základní myšlenkou knihy Důmyslné umění, jak mít vše na … banánu je, že „štěstí je problém“. Aby člověk mohl být šťastný, volí si množinu problému, pro kterou se rozhodl v ní najít zalíbení. (Protože si volí jedno, musí mít druhé na banánu.) Dále víte, že štěstí vzniká z vyřešených problémů a vyřešené problémy způsobují další problémy a tak dále. Moderní člověk dělá chybu v tom, že se usmívá, i když mu není dobře, píše na fb motivační hesla i když má deprese, protože je neupřímný a maluje vše na růžovo. Proč? Snaží se si problém nepřipouštět a myslí si, že to tak je dobře. Tím se ovšem, v pojetí Mansona, připravuje o štěstí a o radost z vyřešených problémů, protože problémy popírá a říká, že nejsou. Pokračovat ve čtení „Důmyslné umění, aneb co se do podcastu nevešlo“

Vadná série – úvaha pro časopis Život v Kristu

Úvaha o složité komplexnosti světa, kde se člověk snaží zůstat objektivní a v obraze.

Redakce časopisu Život v Kristu mně požádala, jestli o něco lehkého na zub, co si člověk rád zobne i v parném létě na dovolené. Rád bych v krátké úvaze rozvedl to, co jsem již před nějakým časem zveršoval v písni Vadná série, kterou najdete na mém YouTube kanále a i nyní i na mém albu Oranžová. Je to reflexe světa, který vidím kolem sebe, světa, ve kterém žijeme.

Vysoké nároky

Když se dívám kolem sebe, zdá se mi, že náš svět je stále složitější, komplexnější a globálnější. Dále, kolem nás jsou stále vyšší nároky na kvalitu. Od zpracování kávy, přes profesní kvalifikaci, flexibilitu anebo nároky na všeobecný přehled. Je ovšem stále těžší si takový přehled udržovat. Dokonce bych si dovolil tvrdit, že to není možné. Není možné mít přehled úrovni experta úplně o všem. Od problematiky výběru vhodných bot, fyzioterapii, přes automobily až to soudobé filosofické trendy. Přesnost, bryskní úsudek a všeobecný přehled se očekává od každého z nás.

Potíž je v tom, že je dnes hodně vědomostí, dovedností a odborností. Aby se člověk nepřestal orientovat, musí se hodně ohánět. U mě konkrétně to pak končí tím, že člověk už nestíhá pod návalem množství informací všechno číst, a tak místo článků čte jen anotace nebo jen samotné nadpisy článků. Tyto články navíc přefiltroval Google na základě preferencí a chování uloženého v cookies (což vylučuje jakoukoli šanci, stát se objektivním). Není to nic pěkného, ale dá se to pochopit. S kolegy z práce jsme tomu říkali magazínová vzdělanost. Někdo pak může být přesvědčen, že přece jen něco o něčem ví!   

Pocit neomylnosti 

Jak tak člověk roluje internetem stránku po stránce, stále více, snadno a rychle, může nabýt pocitu, že opravdu něco ví. A tak roluje dál, až se dostane, co by dub, až na facebook. Je nabitý všehochutí toho, co si zrovna přečetl a tak přejde plynule do režimu předávání rozumů.

Povětšinou dávám na faceooky, instagramy zprávy s nadějí, že zprávy o nás udělají někomu radost, nebo že se to, co zaujalo nás, může na zaujmout i někoho dalšího. Jak to pozoruji u sebe, není tomu tak. Až příliš často se dostane nevyžádané zpětné vazby na to, jak hloupý článek jsem sdílel, jak špatný výrobek jsem si zakoupil (a sdílel jeho fotku, protože z něj mám prostě radost) a podobně. Znáte to taky? Jedna soudobá básnířka[1] to krásně shrnula: „Mám strach mít názor, aby mi svobodná společnost neukousla hlavu.“ Nebo: „Proč jsou lidi na internetu agresivní? No, protože jsou na internetu!“[2] Míra agrese, se kterou se setkávám, se stupňuje. Anglické úsloví „hatters gonna hate“ hovoří za vše: Ten kdo Tě nenávidí, bude to dělat stále. Bez ohledu na to, jak moc se budeš snažit. Ale proč? Proč to?

Zmenšování tolerancí způsobuje, že jsme méně tolerantní

Jak jsem již uvedl výše, náš svět se neustále zpřesňuje. Ve výrobě se vyžaduje takové přesnosti, kterou téměř nejde změřit, natož pak vyrobit. Problém ale v tom, že my sami můžeme nakonec vyžadovat po druhých přesnost, které sami nejsme schopní dostáhnout. Zvyšování přesnosti jde ruku v ruce se zmenšováním tolerancí na výrobním výkrese.

Něco velmi podobného vidím mezi lidmi. Tím, že se snažíme se být stále přesnější, zmenšujeme tolerance. Řeknu to ještě jinak – jsme méně tolerantní. Zde se dle mého bere agrese lidí na internetu. Toto zmenšování tolerancí sebou nese ještě jeden problém. Je to nejistota (chyba) měření. Můžete celkem bez problémů změřit jeden metr s přesností na jeden milimetr. Když půjdeme o řád níž, už to není taková sranda. Chcete-li měřit jeden milimetr s přesností na jeden mikrometr, je velká šance, že změříte nesmysl a ani si to neuvědomíte.

Všichni jsme z vadný série

Když výrobek pohybuje mimo meze dané výkresem, mluvíme o vadné sérii. Něco je špatně. Buď se to prodá se slevou, nebo když to nejde jinak, rovnou se vyhodí. Neodpovídá vzoru.

Když si nalijeme čistého vína a jsme k sobě samým dost upřímní, musíme ale konstatovat, že celý náš svět je jen a pouze vadná série. My všichni, ať se snažíme sebevíc, jsme mimo. Z pocitu neomylnosti nás vyvádí Boží slovo, kde můžeme číst:

Řím 3, 22: Boží spravedlnost skrze víru v Ježíše Krista pro všecky, kdo věří. Není totiž rozdílu: 23 všichni zhřešili a jsou daleko od Boží slávy…

Proto bych chtěl apelovat na každého člověka, kdo čte tyto řádky. Prosím uvědomme, že nás mezi sebou, neliší nic. Jsme všichni z vadné séri, a proto bychom si měli naslouchat, snažit se ze všech sil pochopit druhého. A to hlavně protože, že sami víme, co jsme zač. Kéž si více lidí uvědomilo, že pouze vzájemným dialogem může vzniknout skutečné porozumění, rozšíření pohledu na svět a reálná objektivita.

S pozdravem „mluvme spolu, s pokorou“ Ota Faldyna, absolvent VOŠMT.


[1] Kapela Jananas, píseň Malorážka.

[2] Autor neznámý; jedná se o lidovou moudrost internetu.

Vadná série (video + text)

Tato píseň je inspirovaná mým působením na výrobním oddělení. Zde jsem si uvědomil, že náš svět je stále přesnější ve svých nárocích. Zmenšují se tolerance. Nakonec i my jsme stále méně tolerantní. Děje se tak s dobrým úmyslem: jde o zvýšení kvality výrobku, života, vztahů, kávy a mnoha dalšího.

Vadná série, aneb „tolerance a nejistoty“

Tento přístup má jednu potíž: dostáváme se do bodu, kdy my sami nestíháme přesnosti, kterou sami vyžadujeme (velikosti tolerance). Můžete změřit jeden metr s přesností na milimetr a být si celkem jistí výsledkem. Chceme-li měřit jeden milimetr s přesností na mikrometr, už to chce nějakou znalosti, nebo třeba klimatizovanou laboratoř. Čím přesnější chceme být, tím větší je riziko, že se spleteme. Je tu velká nejistota měření.

Píseň pojednává hlavně o bitkách na facebooku a jiných sítích. Témata se liší, podstata je stejná. Hádáme se do krve, ačkoli málo kdo z nás má relevantní fundované vzdělání v daném oboru, aby se k tomu vyjádřil věcně. Tomuto jevu jsme na výrobě říkali „magazínová vzdělanost“. A ta je na vzestupu. Já mám jen prostě rád, když někdo něco o něco něčem ví.

Text písně

Jsem z vadný série, a z toho zle mi je…
nesedím s výkresem, ja nepoved’ jsem se…

Jsem z vadný série, z ebay-je k dostání,
a z toho zle mi je, nikdo mě neshání…

Procesně neschopný, není mi podobný…
budou mě šrotovat, že na světě dělám jen vola…

Ref:
Co když to takhle každý má, ze se vzorem si nezadá,
odchylku z tolerance skrýt, a dal v pohodě si žít… bych chtěl…

Příručky pro matky, články o výživě.
diáře na zmatky, to nic neříká mě..

Knihy o rozvoji, skončili na hnoji…
lepší to nebude, vy pane osude…
__
Dokonalost sama, jsou lidi kolem mě,
Ti totiž všechno ví, co Google napoví.

Ti snadno vysvětlí, druhým co je špatně
I když nikdo na názor, neptá se v zásadě….

Co v magazínu čet, na expert je hned.
Dokument na Dvojce, z blbce na vzdělance.

Ref: Co když to takhle každý má, ze se vzorem si nezadá,
odchylku z tolerance skrýt, a dal v pohodě si žít… bych chtěl…

Chtěl bych tě požádat, abys žil,
A nechal žít, a neprudil.

Hoď taky do klidu, celou svou rodinu,
Všem nám tu bude líp žít, když budem toleranci mít!

Jsi totiž stejnej jako já, proč tolerance víc nemáš?
proč říkáš mi, jak to má být, když o tom sám pěkněj prd víš?
…bych vědět chtěl, bych chtěl po světě moc…

Oranžová

Prostřední světlo na semaforu svítí. Dívám se a nevím, nahoru, či dolů skočí.

Nevím zda běžet, anebo zůstat stát, jestli to dobrzdit a nebo řadit kvalt.

A tak tu stojím s břemenem bohů, že zlé a dobré chtěl jsem znát.

Trochu bojím, Šalamoun mourdrej byl, stejně se dobrého nedožil.

Ref:

Jéééééé, chci se vrátit zpátky,  do první zahrádky, kde jen jedna volba byla špatná…

Jéééééé, tam nechybělo nic, a jen jedna věc na víc: zvídavost lidská a špatná. 

Konec nejistot, milost zastih‘ náš věk brány nebe jsou zas na dohled.

Jen tiše věřím, že z mých snah něco zbyde, v světě co pomíjí a klamnou touhou hyne.

Jen toužím nepoužít golu, než sjedu křižovatkou dolů, cesta je plná výmolů.

___

Co člověk užije si se sebou, je-li přirozeným poserou, a všechno spočítaný si chce…

Život je ale čistá empírie, která se prostě jednou žije, když nezkusíš, tak nic z ní nezískáš.

A tak jen dál běžím, i když směr neznám, do první zahrádky pospíchám;

Zástupu svědků vstříc, co svý za sebou maj… z dálky nám pravicí potřásaj

Ref:

Jéééé, jim nechybí už nic, ani jedna věc na víc, zvídavost lidská a špatná…   

Anti-life kultura

Když se tak dívám na události posledních dní, říkám si, že naše západní kultura už to má asi spočítané. Otázkou pro mě je, existuje-li lék.

Muslimská otázka

Minulý měsíc se na netu objevila zpráva z Nigérie, kde Muslimské bratrstvo povraždilo 28 lidí v autobuse, protože neuměli číst z Koránu. A tak se přemýšlím: „Zdá se, že Muslimové se z životem příliš nemažou.“ A co my na Západě? Nakonec, co se anti-diskriminace, eko-masochizmu[1], záliby v potratech[2] nebo diskutované eutanázie týče, nejsme v nenávidění života jako takového (nebo sebe samých) v ničem pozadu za muslimy.

Vůle žít – motivace

Proč ale? Pokud je pravda, že motivace je rozdíl mezi ideálem v našich hlavách a neuspokojivou skutečností našeho světa (Toman, 2014), pak skutečně nemáme motivaci (čili vůli) žít. Dle mého je tomu tak proto, že nám nic nechybí. Vše, co jsme kdy chtěli, nyní máme. Zbývají jen dětinská přání, kdy chlapi touží po ještě lepším horském kole nebo větším telefonu. To jsou největší „existenční“ problémy většinové společnosti dneška.

Vůle žít (nežít) je daná i tím, že jsme se vzdali ideálů jako je úplná rodina muže a ženy, manželství a manželská věrnost, mateřství, cudnost nebo obyčejná slušnost. Nemáme ideály a proto nemáme motivaci. Není rozdíl mezi vnějším a vnitřním. To je kořen krize, která nás likviduje!

Vsuvka: Rostou ti, co touží dosáhnout

Muslimská kultura má silný motor. Má čeho dosáhnout. Chtějí svou víru pro celý svět. Zda je tato myšlenka správná, nebo ne, posuďte sami. Zda to dělají správným způsobem? Posuďte sami. Čína expanduje. Proč? Má Evropu stále v čem dohánět. Životní úroveň průměrného Číňana a Evropana se srovnat rozhodně nedá. Zde jsou příklady kultur, které mají nějaký cíl – ideál. Kultury, které mají čeho dosáhnout, rostou. V Evropě je problém vysvětlit dětem, proč by se vůbec měli učit.[3]

Ke kořenům

Evropa sama sebe dostala do pasti, když se zřekla svého kulturního dědictví, které je, ať chcete nebo ne, křesťanské. Manželství, věrnost nebo důraz na hodnotu člověka – to jsou věci, které Ježíš učil, když chodil po zemi. Dnes už ale Boha nepotřebujeme. Pryč s moralisty a prudiči. Jsme už někde dál. Přišli jsme na to. Jsme ve věku anti-diskriminace. Proto klidně necháme tvrdit LGBTI[4], že bipolárnost pohlaví[5] je věc vynucená většinou. Budeme tedy v klidu sledovat, jak Evropa vymírá přes to, že selským rozumem víme, že potomka může zplodit jen muž a žena. [6] Ze stejného důvodu špičky EU řídí migrační toky a stěhují do Evropy muslimy – protože je nás málo. Evropa vymírá.

Můžete říct jako mnozí jiní: „Na to jsou různé názory.“ nebo „To má každý jinak. Já jsem k tomu ale zatím nedospěl.“ a podobně. Tyto výroky působí toleranci jakéhokoli názoru. Ano, i názorů lidí, kteří chtějí diskriminovat nás. V tom jsme anti-life kultura – a to hlavně vůči sobě samým.

Existuje lék?

Chceme-li přestat být „anti-life“, bude třeba obnovit ideály a bránit je. Tím dostaneme motivaci a touhu znovu žít, neb z ideálů uvedených výše nezbylo už prakticky nic. Obnovujme každý ve svém koutku úctu k rodině, manželství muže a ženy a věrnosti v tomto svazku! Pak nám snad Bůh dá přežít a uzdravit se z této jedovaté filosofie.

Možná si říkáte: „Myslíte si, že nám zrovna toto pomůže?“ Věřím, že ano. Když obnovíme ideály a znovu o ně začneme bojovat, znovu se objeví motivace a také, věřím, přestaneme nejen vymírat. Věřím, že to postřehnou i sousedé a snad i ostatní děti Západu. Pak snad ubyde i těch, kteří z Evropy utíkají, aby bojovali za Islámský stát.[7] Věřím, že budou mít za co bojovat i doma.

No a není to pech?

Víte, hodně jsem přemýšlel. Kdyby Ježíš Kristus dnes chodil po zemi, věřím, že by byl s námi v mnohém ohledu spokojen. Už nemáme otroctví. Rovnost mezi pohlavím je také většinově uznávaná a obecně důraz na cenu lidského života je v určitém ohledu obrovský. Za římské říše tomu tak nebylo. Inu, v mnohém jsme se posunuli. Bohužel ale i v morálce.

Víte, co je největší pech? Evropa se po staletí dostávala z nadvlády náboženství. Náboženství, které bránilo kriticky zkoumat. Každý dnes může kriticky zkoumat, zdali jsou hodnoty hodnotné, či nikoli. Přesně toto nám zajistilo rozvoj, průmyslovou revoluci a blahobyt, který máme! Nyní se ale karta obrací.[8] Svou svobodomyslností a tolerancí jsme zašli tak daleko, že si již nevážíme toho, co je cenné – ba ani toho, kým jsme a co jsme sami světu dali.

__________

[1]Eko-masochizmus se projevuje stavbou fotovoltaických elektráren na úrodné půdě, zákazem žárovek nebo igelitek v supermarketech.

[2] Pochod pro život, Praha, 29. března 2014: „Hlavním cílem pochodu je upozornit na skutečnost, že i v minulém roce bylo denně usmrceno na 63 nevinných a bezbranných dětí denně, celkem téměř 23 000 ročně.”

[3]Uvedu dva příklady. Na učilištích v Českém Krumlově dostávají žáci stipendium, když meškají jen do určité procentní absence. Druhý příklad – má sestra, preventistka a přednášející etiky na druhém stupni ZŠ: „Učitelé u nás, mají těžký úděl. Schopné děti odchází na gymnázia a ti, co zbydou, říkají učitelům: Hezky se snažíte, ale my dávky stejně dostaneme.“

[4]Zkratka hnutí lesbiček, gayů, bi-, trans- a intersexuálů. LGBTI prosazuje výraz „gender“ (rod – volitelný jedincem), který má nahradit výraz pohlaví (které je dané přírodou), které je podle nich diskriminační. Jejich akčním programem jsou „Jakartské principy“, které začínají slovy „Státy musí zajistit, aby…“ se LGBTI menšinám dobře žilo a nikdo je nemohl kritizovat, což samo o sobě nezní špatně, kdyby ovšem zároveň nešlo mezi řádky o diskriminaci heterosexuálů a lidí, kteří nesmýšlí (a nechtějí smýšlet) jako LGBTI.

[5]To znamená, že muž (nebo žena) je mužem (ženou) proto, že ho tak vychovali (vnutili mu to).

[6] Toto je příklad záměny hodnot. Vzhledem k tomu, že homosexuální vztah není schopný reprodukce, není dle mého názoru stejně hodnotný jako heterosexuální manželství. Proto si nemyslím, že by homosexuální svazky měli mít stejná práva a ochranu jako manželé.

[7]Myslím si, že děti Západu tíhnou k extrémismu právě proto, že už nemohou, nechtějí, žít v bezbřehém relativismu, který nás obklopuje. Když obnovíme hodnoty a ideály a přestaneme je relativizovat, pak zmizí důvod hledání ideálů a hodnot jinde.

[8]Řítíme se do náruče náboženství, které (ve své fundamentální podobě) trestá smrtí jakoukoli pochybnost o své pravosti a správnosti. I toto je jeden z výsledků liberálního nekritického tolerování čehokoli.

Zdroje inspirace

Bible: český studijní překlad. 1. souborné vyd. Překlad Michal Krchňák. Praha: KMS, 2009, 1562 s. ISBN 978-808-6449-616.

KURAS, Benjamin. Jak zabít civilizaci. Vyd. 1. Praha: Baronet, 2011, 191 s. ISBN 978-807-3843-878.

KUBY, Gabriele. Globální sexuální revoluce: ztráta svobody ve jménu svobody. Vyd. 1. Brno: Kartuziánské nakladatelství, 2014, 413 s. ISBN 978-80-87864-13-5.

TOMAN, Ivo. TAXUS INTERNATIONAL. Motivace zvenčí je jako smrad. Praha: Taxus, 2010. ISBN 858-6-11-22030-6.