MegaStaar zadarmo
V létě jsem navštívil KristFest a absolvoval jsem seminář MegaStaar zadáčo. Mluvilo se o tom, jak rozjet zadarmo neziskovku nebo jakýkoli projekt, na který nemáte prachy. Známo jest, že můžete mít peníze, ale bez nápadu jste stejně v troubě. Ale když máte nápad?
Moře příležitostí
Projekty se přirovnávají k domu na pustém ostrově. Kolem je jen moře. Moře příležitostí. Jsou v něm lidé kolem vás. Už to chápete? Nepotřebujete mít na začátku všechno, protože všechno, co potřebujete, je dostupné v moři příležitostí kolem vás. Někteří lidé mají peníze, jiní schopnosti, které vám pomohou. Pokud toto pochopíte a budete to umět využít (slušně a eticky), pak se můžete stát tou pomyslnou mega staar zadáčo.
Co udělat
Princip moře příležitostí jsme si už vysvětlili. Teď se podíváme na to, jak z tohoto moře dostat to, co potřebujeme.
Mise (vize)
O vizi a tom, jak má vypadat, je dle mého řečeno dost. Je ale třeba umět si zodpovědět, jestli máte jasnou vizi. Kdybyste byli 100% úspěšní ve vašem projektu, jak by to vypadalo? Pokud si toto umíte zodpovědět, pak ji vysvětlete lidem. V tomto bodě neřešte peníze. Jen mějte sen.
Je třeba mít kvantifikovanou vizi! Příklad: Bill Bright (Campus crusader) chtěl, aby film Ježíš vidělo 4,5 mld. lidí. Podobně to bylo i s jeho knihou Čtyři duchovní zákony. Příliš šílené? Ne! Malý je ten, kdo má malý cíl.
Jedno známé pořekadlo se zabývá tím, jak sníst slona. Je to možné jen tak, že si dáte každý den hamburger. Nyní je důležité jít krok za krokem tak, aby to bylo vidět. Když vidíte, že to jde odněkud někam, máte chuť jít dál. Je nastartováno… K tomu je třeba strategický plán.
Strategický plán
Pokud máte vizi pro to, co chcete udělat, potřebujete hledat způsoby, jak to dělat. Je nutné identifikovat si kroky a opět je tvrdě kvantifikovat! Jak budu měřit úspěch nebo neúspěch? Je dobré mít ve svých plánech tak 5-7 cílů na rok. Položte si otázku: „Jaký je můj strategický plán?“ Jak právě teď v tomto roce, měsíci konkrétně plníte svůj plán? Co uděláte dnes a co zítra, abyste se přiblížili své vizi?
Zdroje
Máte přehled o vašich zdrojích? Z křesťanského pohledu jsou to hlavně modlitby, finance, čas, práce, materiál, LIDÉ. „Nedopouštěj se omylu, že jsi jediným nositelem snu. Lidé, které zapojíš, ho ponesou dál.“ Zapojením lidí se dílo násobí… Pro přehled o svých zdrojích je nutné mít databázi!
Databáze (lidí)
Má váš projekt databázi lidí? Jak ji strukturujete? Jaký je její obsah? Jak ji rozvíjíte a kultivujete vztahy? Je to už napsáno výše: „Lidé jsou zdrojem všeho. Všechny ostatní zdroje jsou jen transmutace lidí.“ Jsou to lidé, kteří mají peníze. Jiní mají čas a ochotu. Další má přístup k materiálu, jenž potřebuješ. Jiný má zkušenost, kterou ty nemáš. Poslední věc: „Databáze není seznam lidí, ale je to soupis vztahů.“
Jak vést databázi? Není to složité. Je třeba znát jméno, kontakt, kvalifikaci (v čem mi dotyčný může pomoci). Pokud mám toto, mohu databázi kultivovat. Jsou čtyři skupiny lidí kolem tebe.
Vztahy jsou buď přirozené nebo tvořené. Mezi přirozené patří rodina apod. V této skupině máte právo být slyšen. Když něco chceš, tak si prostě řekneš. Každý má takových cca 20 lidí. Pak jsou tvořené vztahy (např. sbor, spolužáci). Zde jsou čtyři kategorie lidí.
Nyní se vraťme k ilustraci projektu jako domu na ostrově v moři příležitostí! Pak máme
A) Hluboký vztah (ideál): Lidi, co pravidelně spolupracují, věří vašemu snu. To jsou lidé, kteří jsou v pomyslném „obýváku“ domu vašeho projektu.
B) Dobré vztahy: Vědí o co jde, ale nespolupracují pravidelně.
C) Skupinu C tvoří lidé, co o mně ví a jednou přišli…
D) Déčka jsou ti, co se nějak vyskytli v mé databázi.
Cílem práce s databází je posouvat lidi z kategorie D ke kategorii A. Jak to dělat? Zvěte lidi na zápraží svého projektového domu. Nemějte velké nároky. Je třeba to umět odhadnout. Ale opět je nutné mluvit jasně a KVANTIFIKOVAT! Co po nich chci? Např. stačí mi hodiny ročně tvého času. Např. buď můj „ambasador“ (člověk známý dané skupině, který představuje mou práci jeho okruhu známých (tj. jeho skupině A). To nikomu nezabere víc než dvě hodiny ročně a je to o hodně účinnější, než když svou věc prezentujete sám – vy, cizí člověk.
„Bussines: Nejtěžší je získat zákazníka pro první nákup.“
Komunikační kanály
Poslední odstavec věnujme komunikaci. Každý je dnes na internetu (mailu nebo youtube). Informujte své lidi o tom, co děláte. Zde je důležitá jedna věc. Neslibujte to, na co nemáte. Když slíbíte bulletin každý měsíc, měl byste toho dostát! Pokud to nedáváte, neslibujte to.
„Statistika: bulletin s videem má 7x vyšší odezvu než jen text nebo fotky.“
Známo jest, že youtube je mocný. Jak ho využít? Je o tom kniha „Creator play book“ (PDF). Taktéž se tím zabývá web www.reelseo.com
„Lidé jsou zvyklí na strukturu. Když píšete bulletin, dejte mu strukturu. Podobně to mají noviny: na začátku jsou novinky, na konci sport. To je dobré zachovat.“
Poslední tip: Vytvořtesi „PressKit“ (koutek pro novináře). Je to předepsaný článek pro noviny, např. ve stylu rozhovoru. Jim to pomůže, neboť je to jejich denním rutinním chlebem a psaní je nebaví. Oni to jen vytisknou a nenapíší nic, co byste nechtěl… 🙂
Další otázky a odpovědi
Z hudby: Proč tu naši věc rádia nehrají?!?
Vždy si uvědomit, že soukromá rádia žijí z poslouchatelnosti. Pokud se nevejdete do jejich cílové skupiny, nebudou vás hrát. Váš úkol tedy je vytipovat si, kdo hraje ten váš styl. Rozkódujte jejich programovou skladbu.
Support Lesbiens: „Přestali jsme se hádat s rádii. Přineseme pět písní a vyberte si, co vám sedí ve vaší dramaturgii.“
Zkušenost Adama Parmy, kterak dobyl pražskou Lucernu: Přišel jsem do Lucerny a řekl jsem producentovi: „Chci tady hrát.“ On se mě zeptal: „A kde hrajete v rádiu?“ Ne. „…Jste z Ostravy. Už jste hráli ve Farbiku?“ Následovala negativní odpověď. „Tož to vidím tak tady na ten klub za rohem.“
I toto je to proces. Musíte se dostat k lidem face to face a navázat vztah na úrovni kategorie A nebo B, tedy tam, kde máte právo být slyšen.
Jak do televize nebo tisku?
Na webu každé mediální organizace jsou různé kolonky (publicistika, drama, hudba…). Najděte si to, co děláte vy, a kontaktujte toho, kdo se tím zabývá! Když děláte kulturu, kupte si noviny a projeďte si noviny a kdo co píše. Oslovujte konkrétní lidi! Totéž platí o televizi. Najdi si svůj žánr, který děláš, a tam oslov konkrétního člověka!